plånböcker...

Många som känner mig vet att jag har en knasig besatthet av plånböcker.

Förtydligande: Jag äger en, två eller högst tre plånböcker själv- alltså är det inte som en besatthet av skor-att man helt enkelt måste ha så många som möjligt. nejnej. 

Det är andra människors plånböcker (korthållare, eller diverse) som jag är intresserad av. Och alltså inte pengarna, utan allt annat i dem. Jag vill titta på alla plastkort (körkort, id, medlemskort osv.) , foton, visitkort, kvitton och annat. På något sätt säger det mig ngt. om vem personen som äger den plånboken är.

Några exempel;

Jag hade en svinful plånbok väldigt länge, till mina vänners stora förtret. Den hade speglar, repstumpar, glada färger och var såååå sliten. Men jag hade så många minnen med den, den hade varit med på så mkt. jag hade en massa minnesgrejer i den och jag hade inte hjärta att byta ut den...förrän den i princip föll i bitar. ( Men jag har kvar den ; ) )

Pappa har en riktig taxiplunta, den är svinstor och det tar huuur lång tid som helst att rota igenom den. Han har heeelt sjukt många olika plastkort, en hel massa foton (varav ca hälften är på mig) , och så pass mkt skojjiga kvitton (typ på julklappar han köpte för tre år sedan) att man måste hjälpa honom att sålla bort då och då.

"Stretch" hade en väldigt konstig historia, som mer liknade en ficka, fast i läder där han hade leg, visa, passerkort till jobbet och- nada mas. kontanter hade han alltid löst i jeansen eller jackan. Inga foton, inga kvitton, inga club/medlemskort. inget.  Han ville vara opersonlig och obunden vid sin "plånbok"...sa han iaf. när jag frågade om den. MEN... när vi träffades som mest, bad han en dag om att få ett av mina "Klara - klistermärken" (ni kanske vet- de glittriga små historierna med mitt namn på) Sagt och gjort, det fick han. Så tog han det och satte på sin "plånbok". Jag frågade varför, han sa att han ville ha det där bara...så han såg det ett par ggr. om dagen. Och det satt där ganska länge.  Trots alla hårda fasader, allt dåligt jag minns med Stretch och hur många gånger jag fick ångra att jag stod ut, så minns jag mest det här med plånboken, och mitt namn på den.    OCH detta var alltså början till min lilla fetish att sätta sådana klistermärken på folks plånböcker.

"BeachBoy" hade en sjuuukt uppstrukturerad plånbok, allt hade en mkt genomtänkt plats, allt utefter i vilken ordning och hur ofta man använder grejjerna osv. Man fick onda ögat om man la ngt på fel ställe, eller åt fel håll osv. Jag hade däremot fötroendet att gå loss på den när jag ville....EFTER det att jag kollat, och lärt mig ordningen.
Allt i denna plånbok kom att kännas viktigt och speciellt, pga. denna besatthet av ordning. precis som BeachBoy alltid var för mig.

"Heffa"  Har typ ingen plånbok, allt ligger huller om buller i hennes väska, jacka eller urringning :D. haha Kaos, "whatever" och ta det som det kommer. Precis som Heffa.

Jag skulle kunna fortsätta rätt länge...men jag orkar inte (och säkert inte ni heller ;) ) Så jag ger upp.

Varför denna besatthet och plötsliga plånbokshysteri? JO, KlaraKalas lyckades med ett riktigt begåvat stunt igår.
Familjen var på middag på "Lilla Helwetet" igår, oah jag orkade inte ta med hela väskan in, utan lade plånbok i systers väska. Smart. (hon får bära väska, jag slipper springa till bilen igen om de får för sig att jag måste visa leg för att dricka vin)
Tyvärr, så glömde både jag och syster att den låg där. Inte lika smart ( familjen åkte hem till sthlm idag)
Summa sumarum; Jag är utan MIN plånbok i ett par dagar. Puss faktiskt.

Over and Out


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0