Dagens!!!!!!!!!!!!...

Måndag brukar betyda en ny start, ny vecka, nya uppgifter, nya möjligheter. Däremot har det inte riktigt betytt det för mig och Lina idag. Vad har vi lyckats med?
Lååång sovmorgon - check
Kaffe och macka - check
Komedichill i soffan - check
Dusch - check
Cunowmöte - check
Middag med fotboll - check

Och så till det där med hur man skriver när man sitter vid datorn (vilket vi diskuterat under dagen).

1. Utropstecken. Utropstecken använder man när man vill belysa att något är särskilt viktigt (kul/dåligt/överraskande), när man vill "skrika" ut något, eller när man beskriver talspråk. Det räcker med ett (1) för att göra detta. Om man nu skulle vilja åkalla extra uppmärksamhet, för att något är extremt viktigt (i samma viktighetsgrad som något man skriver "OBS:" framför) kan man använda fler, men då är det högst tre (3) som gäller.
Alltförmånga väljer att sätta typ elva st. utropstecken efter saker som varken känns livsavgörande eller intressanta ( Ex. "Det är sol ute !!!!!!!!!!!") Sluta med det, det gör ont i ögonen och själen.

2. Versaler. Versaler, dvs. endast STORA bokstäver använder man när man vill ge sken av att man skriker, i vissa rubriker och på affischer. I vissa fall kan man använda det på enstaka ord i löpande text när man vill lägga särskild vikt på just det ordet. Skriver man med endast versaler i en text kan det därför uppfattas som att man "skriker" ut det man skriver. I vissa fall (typ arga lappar i tvättstugan - vilka är ett kapitel för sig) kan ju detta vara vad man önskar, men väldigt sällan är det "ok"  ( "IKVÄLL SKA VI GRILLA" känns ganska onödigt, t.ex)

Kombinerar man dessa två blir det alltså lite som att någon står med megafon modell:skitstor och basunerar ut vad de gjort under dagen/att det är gott med glass/att de hade kul på krogen igår osv. Detta blir i längden gaaanka så irriterande och ger dessutom lite effekten av "Pojken som ropade Varg", dvs. När ngt. viktigt/stort väl händer eller någon är fly förbannad eller förpillat glad, tar inte läsaren detta på allvar i djungeln av versaler och utropstecken.

Givetvis händer det att man gör fel själv då och då (som i detta inlägg när jag illustrerar i rubriken lite vad jag menar), men come on, försöka skärpa sig kan man väl.



Over and Out

Kommentarer
Postat av: Emily

Åh, tack, tack, tack (!) för detta inlägg. Jag hatar folk som skriver med många utropstecken och stora bokstäver. Det ger mig eksem!(Här skulle det nästan passa med elva utropstecken bara för att folk som skriver så gör mig så upprörd, men jag kan inte förmå mig ens på skämt).

2008-06-18 @ 14:33:53
URL: http://duagava.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0