selektivt minne...

De flesta har väl hört talas om selektiv hörsel?...NI vet, när man bara hör det man vill hörs, och stänger ute sånt man inte vill höra eller skiter i?
Detta har jag länge "lidit" av...eller alltså, jag ser det som en tillgång ibland faktiskt... nog om detta. Jag tänker i detta inlägg behandla selektivt minne eller nja, egentligen önskan om att minnet kunde vara lika selektivt som hörseln...

Jag har alltid fått höra att mitt minne är fantastiskt bra, mina syskon kan tjata i timmar om hur sjukt det är att jag minns saker från när jag var tre-fyra år väldigt exakt jämfört med hur alla de tre minns situationen (då är de alltså fyra, åtta och nio år äldre och bör ju ha varit bättre på att observera nämnda situation.)
Det slog mig dock häromdagen att jo, visst jag minns mycket. Men VAD är det egentligen man minns? är det viktiga/nyttiga/bra saker?
Tyvärr inte...
Tar jag fram och lyssnar på en gammal "absolute Music" skiva från 97 kan jag säkert 80% av texterna UTANTILL! men varfööööör!? vad ska jag med de skit-texterna till?
Jag minns födelsedagar på folk jag gick i lågstadiet med, jag kan minnas vad jag hade på mig när jag skrev ett visst prov...Men inte vad första frågan var...

Jag skulle ju hellre vilja minnas typ "blindkartorna" (varför heter det så förresten?...det är ju absurt) och proven man hade på dem i mellanstadiet ( jag hade seriöst ETT fel när jag skulle placera ut länder, sjöar,floder,berg,huvudstäder n´shit i Afrika) Skulle någon be mig göra det nu skulle jag typ titta på dem och säga;    " Nej tack, jag kör..."

Jag kan  telefonnumret till en pizzeria i närheten av där mina föräldrar bor utantill (trots att jag ALDRIG ringt dit)... Men jag kan inte komma ihåg att köpa ny kolsyrepatron till min sodastreamer...
Jag kan berätta exakt vilka skor jag hade första gången jag sov med Stretch , Men inte vem som gav mig det där halsbandet jag haft kvar så länge...

Tänk om jag kunde få ha selektivt minne och bara välja vad jag skulle komma ihåg... OJOJOJ! Jag skulle nog kunna bli Superhjälte... Lady MemoryBoss skulle jag heta...hahaha.


Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0